Baudouin Havaux
Diverse

Champagne: barometer van de “moral” van de Belgen

Na een drastische vertraging van de champagneconsumptie tijdens de lockdowns, vanwege het afstellen van recepties en andere feestelijkheden, vonden de champagneproducenten de glimlach weer terug.

Knaldrang
De consumptietrends na de crisis waren (even) zeer gunstig. Champagne werd tijdens de covidcrisis beschouwd als een troostdrank. Nadien moest iedereen weer dringend aan het feest en was de champagne weer helemaal terug. De terugkeer naar het normale leven, van alle belangrijke gebeurtenissen die uitgesteld waren, of van het simpele feit elkaar weer te zien, diende gevierd.

Maar er was meer. De online-rage heeft geleid tot de ontdekking van meer premiumflessen en de verkenning van een breder gamma Champagne. De onlineverkoop maakt nu bijna 10% van de aankopen uit. De thuisconsumptie van champagne heeft tijd gehad om wortel te schieten in België.

De markt in cijfers.
In 2021 bereikte de export zijn hoogste volume sinds 10 jaar met 320 miljoen flessen (+31% ten opzichte van 2020 en +8% ten opzichte van 2019) voor een recordomzet van 5,7 miljard euro (+ 36% ten opzichte van 2020 en + 18% ten opzichte van 2019). Deze goede resultaten zijn vooral te danken aan de uitvoer, die met 15% is gestegen ten opzichte van 2019. België behoudt zijn zesde plaats na de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Japan, Duitsland en Italië met 10,31 miljoen flessen voor een totale waarde van 167 miljoen euro (ex-cellar). Deze cijfers houden geen rekening met de rechtstreekse aankopen van Belgen in de regio die op 3 à 5 miljoen flessen per jaar worden geschat. België blijft intussen absoluut recordhouder qua consumptie per hoofd van de bevolking.

Welk type consument bent uzelf? De champagne-sector ontwaart drie trends in de consumptie.
1/ U koopt niet zozeer grote merken maar gaat op zoek naar vignerons die een persoonlijk verhaal te vertellen hebben. U behoort in feite tot de categorie die het verschil maakt. Want terwijl het aantal referenties van grote merken stabiel is gebleven in ons land, zijn er 70 champagnes van kleine wijnbouwers (RM: récoltants manipulants) bijgekomen. Deze wijnbouwers hebben de weg naar de (Belgische) exportmarkt duidelijk gevonden.

2/ Op zoek naar topkwaliteit
De perceptie van Champagne is gebaseerd op twee dimensies, een rationele die de intrinsieke kwaliteit weergeeft en een irrationele die het mythische aspect rond de wijn als een waas omgeeft. Mogelijk behoort u gewoon tot de wijnliefhebbers die op zoek zijn naar topkwaliteit. Je wilt een geweldige wijn proeven. Je waardeert de diversiteit van wat er te koop is, vaak in een optiek van foodpairing. Je wil nieuwe horizonten ontdekken.

3/ Vandaag zomaar een glas champagne. Why not?
Of bent u een epicurist die zijn dagelijks leven wil opfleuren met Champagne? Je maakt graag iets uitzonderlijks van de dagelijkse kleine momenten. Carpe diem is je motto.

2022: zonovergoten millésime
De wijnoogst 2022 is opmerkelijk in termen van kwantiteit en kwaliteit. Het heeft de regio in staat gesteld de kelders te vullen en de nodige reserves aan te leggen voor de vinificatie van toekomstige champagnes. Maar de vraag die wij ons vandaag stellen is wat er gebeurt als straks een wereldwijde recessie uitbreekt. Zal er dan nog reden zijn tot feesten?

Bron: Comité Interprofessionnel du vin de Champagne (CIVC).