Communiqué
Winebizz

‘Act For Change.” Conclusies van dag 1

Op 20 en 21 juni 2022 kwamen professionals en deskundigen bijeen in La Cité du Vin in Bordeaux voor de tweede editie van het symposium "Act for Change". Twee dagen debatteren om de belangrijkste ontwikkelingen en gevolgen voor de productie en distributie van wijnen en gedistilleerde dranken tegen 2030 te voorspellen. Vino.be vat voor u de belangrijkste punten van dag 1 samen.

1/ Welke uitdagingen staan ons te wachten?
Op de zitting “Wijnbouw en klimaatverandering: wat zijn de gevolgen?” kwamen internationale sprekers aan het woord die betrokken zijn bij de research of opmerkelijke initiatieven namen. Het doel was de prioriteiten bij de klimaatverandering vast te stellen en de wijnbouwers te helpen hierop beter te anticiperen. De heersende opinie was dat de wijnwereld het voortouw moet nemen in de klimaatproblematiek. De wijnbouwers ondervinden dagelijks de gevolgen van de klimaatverandering. Hun grootste zorg is hoe hun wijnonderneming kan overleven. Door hun dagelijkse praktijk hebben zij geen tijd om een strategie te ontwikkelen als antwoord op de klimaatproblematiek.
(Marta Mendoça, woordvoerster van The Porto Protocol)

We hebben jarenlang wijnstokken gecultiveerd, we moeten nu opnieuw leren om het op een andere manier te doen, dat is een grote uitdaging in deze enorme sector met veel kleine spelers.
(Jérémy Cukierman MW, Directeur, Kedge Wine School & auteur van « Quel vin pour demain ? »)

De sector wijnen en gedistilleerde dranken is zich terdege bewust van het probleem van de klimaatverandering. Maar de professionals hebben steun nodig: elke transformatie is kostelijk, en we hebben middelen nodig om oplossingen te testen. Wij zijn van mening dat plantaardig materiaal een belangrijke hefboom is voor onze aanpassing aan de klimaatverandering, met name voor de bevordering van de diversiteit. De keuze van onderstammen kan ook van groot belang zijn, zeker voor de aanpassing aan lange droogteperiodes.
(Nathalie Ollat, Directrice de recherche, EGFV (Unité Ecophysiologie et Génomique Fonctionnelle de la Vigne – INRAE))

2/ Welke packaging zal de consument verleiden anno 2030?
Met Wine Intelligence hebben wij de kloof gemeten tussen de bezorgdheid over klimaatverandering en de reële wens om duurzame, milieuvriendelijke verpakkingen te kopen. Wat willen consumenten van een merk dat beweert milieuvriendelijk te zijn? Ten eerste willen ze dat ze sociale projecten steunen. Dit was al een trend waar merken op inspeelden en die werd nog versterkt door de Covid-19 crisis.
(Lulie Halstead, Director en medeoprichtster van Wine Intelligence (WSR))

Door de opwarming van de aarde besefte ik hoe belangrijk duurzaamheid is voor onze klanten. Mensen willen weten of onze wijn biologisch gecertificeerd is, hoe vaak de tractoren over onze percelen rijden, enzovoort. Maar het echte probleem voor mij zijn de vragen rond de verpakking. Dit is waar de uitstoot van broeikasgassen het hoogst is. De consument is echter niet bereid een andere verpakking te omarmen, vooral niet in dit premium milieu van de grands crus, in dit geval de appellation Saint-Julien. Daarom hebben we besloten de flessen, eenmaal leeg, te recycleren om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. En ook, om alle processen van recycling van de flessen te verbeteren, bevorderen we het gebruik van lijm op waterbasis voor onze etiketten.
(Damien Barton Sartorius, medebeheerder Barton Family Wines)

3/Welk smaakprofiel zal de consument verleiden anno 2030?
De markt is nog steeds zeer dynamisch. De consument gaat inderdaad steeds meer over op droge witte wijnen. In wezen zijn deze meer verticale, zure wijnen goed voor 42% van de verkoop in de Kaap. Wat rode wijn betreft, is het een beetje het tegenovergestelde. Rode wijnen, die zeer gestructureerd en wat zwaarder zijn, zijn minder in trek bij de consument. De klanten grijpen nu naar lichtere wijnen.
(Cathy Van Zyl MW, Adjunct-hoofdredactrice van de Zuid-Afrikaanse « Platter’s » Wine Guide)

Ik denk dat de markt drie zeer verschillende wegen volgt. Ten eerste de klimaatverandering, die centraal staat in de bezorgdheid van onze klanten: 65% van de consumenten beschouwt het klimaat als een prioriteit bij de keuze van zijn wijnen. Ten tweede wordt het weer steeds warmer, zodat de kopers lichte wijnen verkiezen die men kan koelen. Over het algemeen zien zij af van zware tanninerijke wijnen. Ten slotte wil 70% van de consumenten een gezondere levensstijl aannemen. In de wereld van de wijn houdt deze meer evenwichtige levensstijl in dat mensen drogere en in sommige gevallen alcoholvrije wijnen verkiezen.
(Pierre Mansour, Directeur wijnaankoop, The Wine Society)