Dirk Rodriguez
Winebizz

Hasselt Millésime ontpopt zich tot ambitieus Cordier BE

Als wijnliefhebber zal u allicht nog maar zelden gehoord hebben over Hasselt Millésime, Baarsma of Cordier, laat staan Invivo. Maar u dronk ongetwijfeld al meerdere van de wijnen die ze verdelen: Gallo, Cava MVSA, Cap Gris, Zonin, Osborne, Trapiche...Voortaan vindt u al deze merken en ondernemingen onder één en dezelfde Cordier-vlag. Een (zeldzame) blik achter de schermen van de wijnbusiness.

In Hasselt ontmoeten we Nicolas Bauer, Chief Operating Officer van de Groupe Cordier die al 25 jaar in het vak zit. Hij richtte in het Verenigd Koninkrijk een wijnhandel op die hij succesvol verkocht aan Henkel-Freixenet.

Even toelichten waarom u Hasselt Millésime (HM) vermoedelijk niet hebt gekend: HM beperkte zich tot Business-to-Business. Met andere woorden: het verkocht niet aan particulieren maar enkel aan andere ondernemingen, te weten cavisten, drankencentrales en in mindere mate de grootdistributie. Het verkocht zelfs niet rechtstreeks aan de horeca. Toch vertegenwoordigt het merken die u ongetwijfeld kent: Gallo, Barefoot, Guillaume, Cava MVSA, Cap Gris, Cantina Tollo, Champagne Castelnau, Kir Royale, La Tulipe, Osborne, Raimat, Trapiche, Zonin…

Vino: Waarom heeft de Groep Cordier het oog laten vallen op Hasselt Millésime?
Bauer: “Hasselt Millésime was samen met het Nederlandse ORB (Oud Reuchlin & Boelen) al onderdeel van Cordier toen Cordier de Baarsma groep overnam. Het businessmodel van HM sloot naadloos aan bij Cordier omdat het een goede ‘route to market’ strategie heeft voor de merken van Cordier. En daar zijn ze erg blij om, want Hasselt Millésime heeft een goede ploeg en een schitterende accomodatie.”

Vino: In welke zin past HM in de missie van de Groep Cordier?
Bauer: “Helemaal in feite. Hasselt Millésime heet vanaf nu dus ook Cordier BE. De belangrijkste verandering is dat Cordier BE naast een verdeler van merken en domeinen voortaan ook de pet draagt van producent met exclusieve eigen merken en domeinen. We zien daar helemaal geen conflicten in. Om een voorbeeld te geven: de cava MVSA die al vertegenwoordigd werd door Hasselt Millésime wordt nu perfect aangevuld met de mousserende wijnen van Café de Paris en met het Champagnehuis Castelnau.”

Vino: Wat zijn de ambities?
Bauer: “Wat de eigen productie betreft wille we versneld overschakelen naar een ecologisch-sociaal beleid, RSE heet dat in ‘t Frans (Responsabilité Sociale des Entreprises, nvdr). En concreet wil de groep binnen 3 tot 5 jaar van een omzet van 400 miljoen naar een half miljard klimmen. Het geloof dat we daarin zullen slagen is groot omdat we daarvoor de kennis en de tools hebben.”

Vino: Zoals…

Bauer: “Ik denk in eerste instantie aan onze promotietools. We hebben heel veel mogelijkheden om de merken van de groep te boosten via de media en op de winkelvloer. Bovendien garanderen we dat we de markt zullen benaderen zoals Hasselt Millésime dat deed: geen rechtstreekse verkopen aan de horeca en met een erg sterke service als is het maar door het feit dat we rechtstreeks uit eigen voorraad kunnen leveren.”

Vino: België heeft de naam een erg gesatureerde markt te zijn. Ziet u hier nog groeipotentieel?
Bauer: “België is een mature markt voor conventionele wijnen, maar er is nog een behoorlijk groeipotentieel als het op merken aankomt. En laat ons daar nu met onze exclusieve en sterke merken toevallig erg goed in zijn… ”

Vino: De Groep Cordier staat niet op zichzelf. Het wordt vaak in één adem genoemd met Mestrezat. En het maakt ook deel uit van een nog grotere holding, nee?
Bauer: “Cordier is een onderdeel van een holding in landbouwproducten genaamd Invivo, in feite gaat het om een coöperatieve met een sterke geschiedenis.
Mestrezat is dan weer een aparte wijnentiteit binnen de groep Invivo en maakt geen deel uit van Cordier. Mestrezat is groot in het verhandelen van Grand Cru’s van Bordeaux via de zogenaamde Place de Bordeaux ( denkbeeldige vereniging van makelaars uit Bordeaux gespecialiseerd in het verhandelen van beroemde wijndomeinen, onder meer via primeur-verkopen, nvdr).

Nieuwe sales manager

Met de overname van Hasselt Millésime door Cordier kwam ook een nieuwe sales manager on-trade voor België en het Groot Hertogdom Luxemburg in beeld, namelijk Luuk Pipers. Voorheen aan de slag bij Le Wine.

Het potentieel van de nieuwe Cordier-structuur is duidelijk voor Pipers: “Cordier had al een eigen cliënteel uitgebouwd in België. Maar door de fysieke aanwezigheid in België en de bestaande structuur in Hasselt zal dat cliënteel nu ongetwijfeld nog beter bediend worden. Bovendien,” zo merkt hij op, “zal het kwaliteitsimago van Cordier vnatuurlijk ook op ons afstralen. Daarbij staat een sterk imago en een fantastische prijs/kwaliteitverhouding met mooie marges voor de ondernemers, voorop. Neem nu een merk als Café de Paris dat we in de markt zetten als een verfrissende mousserende wijn met een sterke persoonlijkheid. Een wijn waarvoor elk moment een goéd moment is. We hebben ook eigen wijnen met een heel andere insteek zoals Château Maris: een biologisch domein in La Livinière (Minervois) waarvan een aanzienlijk deel biodynamisch gecertificeerd is.”

Vino: Kortom, met Luuk Pipers als nieuwe sales manager is de ambitie terug van nooit weggeweest?

Luuk Pipers: “Helemaal correct en we kunnen nu nog meer het verschil maken dan in het verleden dankzij onze exclusieve merken.”

zie ook Cordier BE (link)

(foto’s ©Vino – boven: Nicolas Bauer, onder: Luuk Pipers)