Dirk Rodriguez
Winebizz

Franse studie: post-covid zullen we meer ‘flashy’ etiketten zien en daar is een reden voor.

Op het eerste post-covid wijnsalon in Parijs bracht een studie aan het licht dat we post-covid naar meer opvallende, voyante etiketten evolueren en daar is een logische reden voor.

Net als in België hebben in Frankrijk veel restaurants enkel kunnen overleven door in te zetten op take-away. Daaruit trokken ze lering: mensen kochten bij take-away geen wijn zoals op restaurant en dat betekende een stuk inkomensverlies voor de restaurantuitbaters.

Waar de organisator van de studie, France Boissons, van uitgaat tijdens een uiteenzetting op Wine Paris & Vinexpo, is dat de take-away ook na covid voor een deel een blijver zal zijn, zeker wanneer mensen de menu’s thuis kunnen laten leveren. De horeca zal echter proberen om zijn rendement op te krikken door de mensen aan te zetten om ook wijn te bestellen bij de maaltijd. Vermits dit dan via een website moet lopen, zal de consument visueel moeten verleid worden om te bestellen. Vandaar dus de nood aan opvallende, intrigerende etiketten die de thuisblijvers over de streep kan trekken.

Afspraak over enkele jaren om de theorie te toetsen aan de praktijk?