'Packaging' prijzen wijzen op belangrijke trend

28.02.2023

In de categorie "Ontwerp en verpakking" van de Global Wine Masters sleepte het Champagnehuis Telmont voor het eerst de gouden medaille in de wacht. Een 100% biologische cuvée die net een "zo weinig mogelijk verpakking" promoot.

Wie goed naar deze bekroonde fles kijkt, krijgt bijna de indruk dat de jury van de laatste Global Wine Masters een statement heeft willen maken, een gebaar dat duidt op een fundamentele trend wijziging en een grote mentaliteitswijziging.

Maison Telmont heeft voor deze cuvée besloten om tegen de praktijken van de (champagne)sector in te gaan en af te zien van geschenkdozen en andere bijkomende verpakkingen, om zich te concentreren op wat echt telt: de wijn. Dit onder de leuze ‘Wij maken champagne, geen geschenkdozen’. De minimalistische verpakking van Telmont heeft de ecologische voetafdruk van elke geproduceerde fles met 8% verminderd.

Wij kunnen dit milieuvriendelijke initiatief, dat ongetwijfeld zal aanslaan bij de nieuwe generatie ook niet langer genoegen neemt met “ecologische” geschenkdozen, maar die ervan uitgaat dat “de beste verpakking geen verpakking is”. De verpakking komt neer op een strak etiket met weergave van alle nuttige informatie. Een soort identiteitskaart die alle details van de blend onthult; een primeur, zoniet een grote zeldzaamheid in de wijnwereld.

Telmont heeft in juni 2021 besloten om te stoppen met geschenkdozen. Dit besluit heeft geen negatieve gevolgen voor de verkoop gehad. Integendeel, het effect op de verkoop blijkt positief.

Ander nieuws

Bekijk alle
chevron-down