Dirk Rodriguez
Personalia

Eric Vanrysselberghe, rots in de Bordeaux-branding, gaat met pensioen

Eind dit jaar gaat Eric Vanrysselberghe, senior inkoper van de Groep Colruyt, een discrete maar belangrijke persoonlijkheid in de Belgische wijnwereld, met pensioen.

Als u een habitué bent van de tastings van Colruyt, zal u binnenkort niet langer het breedlachende gezicht van de man ontwaren die 39 jaar lang de wijnen selecteerde die miljoenen Belgen uit de Colruyt-schappen hebben gehaald.

Toen hij in 1982 begon, kwam meer dan 80% van de wijn uit Frankrijk, waarvan het merendeel uit Bordeaux. Beetje bij beetje verschenen er wijnen uit Spanje en Italië en vervolgens opende hij de deuren naar de wijngaarden van Zuid-Afrika en Chili. Vandaag is Frankrijk nog goed voor 60% van de verkoop bij Colruyt en schrikken merken als Roodeberg (Zuid-Afrika) of Tarapaca (Chili) niemand meer af. Toch bleef Vanrysselberghe zich toespitsen op zijn favoriete regio: Bordeaux. “Het blijft het meest prestigieuze wijngebied,” verklaarde hij bij zijn afscheidsfeest dat hijzelf nederig een ‘afscheidslunch’ noemde.

Na studies aan hotelscholen te Koksijde (Ter Duinen) en Brussel, kwam hij in 1982 in het vizier van Albert Versnick, toenmalig wijnaankoper bij Colruyt. De eerste regio die hij verkende was Luxemburg, daarna de Elzas. In Colruyt beklim je de trappen één voor één. In 1995 nam hij de leiding over van zijn mentor. Hij rakelt een herinnering op over hoe hij in 1999 alleen, zonder telefoon of GPS, langs de wegen van de Kaap en Maule Valley reisde op zoek naar de goudklompjes onder de wineries.

Hij zette een sterke ethische code neer voor zijn collega’s en opvolgers. Hij deed dat niet met woorden, maar door een voorbeeld te stellen. Ging hij naar Bordeaux gaan proeven, dan legde hij alle uitnodigingen van leveranciers altijd beleefd naast zich neer. Hij boekte gewoon een kamer in een hotel om neutraal en onbevooroordeeld te blijven bij de degustaties. In dienst van de consument.

Maar hij huldigt nog andere principes. “Om een goede koper te zijn, moet je eerst een goede verkoper zijn”, is een motto dat hij in de praktijk bracht door gratis proeverijen te organiseren op het verkooppunt, “Er gaat niets boven een proeverij om de klant vertrouwen te geven.” Meer recentelijk ontwikkelde hij, om zich van de concurrentie te onderscheiden, de fameuze Magnum als bonus bij aankoop van 6 flessen. “Het is een soort 6+2, maar dan origineler”.

Gelooft hij in de toekomst van Bordeaux? Zeker wel, net als zijn collega’s die de teugels nu in handen krijgen. Bordeaux kent mindere en betere jaren, maar het voordeel tegenover andere topregio’s is dat er voldoende volume is om aan de vraag van de klanten te voldoen. Het blijft ook belangrijk om een voet aan de grond te hebben in de Place de Bordeaux, het commerciële centrum van Bordeaux dat zich steeds meer opwerpt als het commerciële centrum van de hele wijnwereld. “Ook Italiaanse en Spaanse toppers worden tegenwoordig immers steeds meer via Bordeaux verhandeld,” weet collega Patrick Andriessen die het dossier Bordeaux erft van Vanrysselberghe.

Dankzij een hecht team van 8 medewerkers lijkt de toekomst van de wijnafdeling verzekerd en kan Eric Vanrysselberghe, die al 16 Marathons du Médoc op zijn naam heeft staan, met een gerust hart vertrekken: eindelijk kan hij voluit trainen en rustig genieten van zijn kelder. Bijklussen wil hij niet meer doen nu hij met pensioen gaat, maar u mag hem altijd uitnodigen als proever. Neutrale proever.