Charles Piron
DIVERS

Bourgogne maakt nieuwe naam voor (globale) communicatie bekend : gewoon “Bourgogne”

Het is officieel, het Bureau Interprofessionnel des Vins de Bourgogne (BIVB) heeft zijn koers voor de komende 10 jaar uitgezet. Daarin wordt de communicatie rond één naam belangrijk.

Bourgogne-wijn is over de hele wereld bekend: één op de twee flessen (gemiddelde productie: 200 mln flessen) gaat naar de export. Hoe verder de consument echter van Frankrijk af woont, des te moeilijker is het om het systeem van appellations te begrijpen. Het is dan ook van essentieel belang één krachtige naam in de verf te zetten, die synoniem is met uitmuntendheid en respect voor de oorsprong: Bourgogne.

Historisch gezien is de Bourgogne de enige Franse regio waarvan de naam in verschillende talen wordt vertaald: “Burgundy” in het Engels, “Burgund” in het Duits, “Borgogna” in Italië… en nog vele andere, afhankelijk van het land. De naam is zeer oud erfgoed, waarvan de oorsprong kan worden teruggevoerd tot de opbouw van de regio, die altijd een kruispunt is geweest voor uitwisselingen tussen Noord- en Zuid-Europa, Oost en West, niet in het minst politiek (zoals we in Vlaanderen weten).

“Het leek ons noodzakelijk om voor eens en voor altijd een naam vast te stellen. Bourgogne leek een voor de hand liggende keuze, om onze ware identiteit te laten gelden, op een verenigde en collectieve manier, Ik zou zeggen dat, als onze appellaties onze voornamen zijn, dan is Bourgogne onze familienaam. Dat is wat ons allen samenbrengt, met onze gedeelde waarden en de grote diversiteit van onze wijnen,” aldus François Labet, voorzitter van de BIVB

Meer over weten? Vraag de communiqué bij vino@vinopres.com