Dirk Rodriguez
Winebizz

Vinovae, de bottelaar die rijk werd dankzij covid-19

Er zijn veel bedrijven die garen gesponnen hebben bij de corona-crisis, maar het bedrijf dat de hele wijnwereld naar de kroon steekt komt uit Lyon en luistert naar de naam Vinovae.

Er was al lang nood aan echte “samples” met wijn en dan bedoelen we geen wijnstalen in een grote fles van 75 cl, ook niet het kleinere formaat dat u in economy class op het vliegtuig krijgt (kreeg), maar echte proevertjes van één klein glas, exact 2 centiliter. Vóór de crisis was er al een zekere vraag naar de techniek van Vinovae die plastic miniflesjes bottelt met toevoeging van inert gas, bijvoorbeeld voor blinde thuisdegustaties van wijnscholen zoals Université du Vin (Suze la Rousse) of WSET en voor promoties, maar door corona veranderde werkelijk alles en in feite onverwacht voor Vinovae.

Het was de Belgische wijnbouwer Stéphane Defraine van Château de Fontenille in Entre-Deux-Mers die onze aandacht trok op de techniek van Vinovae die in tijden van corona een oplossing biedt voor heel wat wijnproducenten. Als je constant volledige flessen moet opsturen naar al je klanten en alle journalisten en alle goede klanten om je nieuwe oogst te laten proeven, dan ben je niet alleen veel wijn kwijt maar betaal je ook veel koerierskosten. En waarom? Om de mensen gewoon even te laten proeven. Daarvoor volstaat in feite één klein glas. Dankzij Vinovae kon hij bij het organiseren van online degustaties een pak besparen op wijn en port- of koerierskosten, zo verklaart Defraine.

Uit één fles wijn puurt Vinovae 36 plastic mini-flesjes die de naam Vinottes® meekregen. De zuurstof wordt verdreven met inert gas en het flesje wordt afgesloten met een aluminium screwcap. De kleine etiketten vermelden al wat wettelijk verplicht is en herneemt ook het logo en de info van de wijnproducent. Omdat plastic niet breekt is er ook minder verpakking nodig, wat het transport nog ecologischer en goedkoper maakt. Zo kunnen wijndomeinen en -handelaars bij verbod aan publieke degustaties minstens een deel van hun clientèle hun nieuwe wijnen laten proeven.

Wordt Vinovae ook na corona een blijver ? Dat zou wel eens kunnen, wat als online een blijver is, hoe ga je je cliënteel-op-afstand dan blijven warm maken voor al het nieuwe dat je wil verkopen zonder jezelf op kosten te jagen?