Charles Piron
Winebizz

1000 roséwijnen geproefd in lockdown-condities

De eerste editie van de Rosé Selection van de Concours Mondial van Brussel zijn deze ochtend gestart in... Brussel. De term "succes" is zeker op zijn plaats met meer dan 1.000 ingeschreven stalen voor een eerste editie.

Voor het eerst in zijn geschiedenis organiseert de Concours Mondial van Brussel (CMB) een sessie die helemaal gewijd is aan roséwijnen. Dit nieuwe luik van de CMB is een antwoord op de noden van de markt waarin zoals bekend de vraag naar roséwijn sterk is gestegen.

Om evidente redenen gaat de eerste editie door in Brussel met voornamelijk Belgische sommeliers en journalisten als juryleden. De juryleden, bekend om hun competenties, werden zoals gewoonlijk streng geselecteerd. Bij de jury vinden we enkele grote namen, zoals:

–       Pedro Ballesteros Torres, Master of Wine
–       Jasper van Papeghem, Beste Sommelier van België 2017
–       Éric Boschman, Journalist en Beste Sommelier of België 1990
–       Tom Ieven, Sommelier Restaurant Hof Van Cleve en Beste Sommelier van België 2018 (***)
–       Antoine Lehebel, Sommelier Restaurant Bonbon, Top-10 Best Sommelier of the World 2019 (**)

In totaal zullen ongeveer veertig proevers om beurten gedurende de vier dagen degusteren. Ook al vinden de proeverijen niet plaats zoals oorspronkelijk gepland (in Italië), het selectieproces is precies hetzelfde. Alle wijnen die aan de wedstrijd deelnemen, worden geproefd en krijgen een score volgens het proefformulier dat door de technische leiding van de CMB is opgesteld op basis van het model dat door het OIV is vooropgesteld.

Rosé, de nieuwe trend

Tussen 2002 en 2018 is de wereldconsumptie van roséwijn gestegen van 18,3 miljoen hectoliter tot 26 miljoen hl, een stijging met bijna 40%. De West-Europese landen en de Verenigde Staten zijn ‘s werelds grootste verbruikers van rosé. Gelet op deze cijfers is het geen verrassing dat de groei van de consumptie van stille wijnen in 2018 (laatste jaar met volledige cijfers) duidelijk wordt aangezwengeld door rosé. Deze trend valt samen met de intrede op de markt van de “millennials”, die een steeds groter aandeel voor hun rekening nemen in de totale consumptie. In de Verenigde Staten hebben naar schatting 80 miljoen jongvolwassenen de export van Franse rosé de laatste tien jaar met 30% doen toenemen. Dezelfde trend zien we in China, waar er bijna 365 miljoen millennials ronddartelen en waar twee keer zoveel rosé wordt gedronken als tien jaar geleden. Dankzij deze trend en de stijging van de kwaliteit hebben roséwijnen hun imago van “petit vin” kunnen afwerpen. In die optiek wil de CMB roséwijn alle aandacht geven die hij op het internationale plan verdient.

 De resultaten worden vanaf 11 mars 2021 gepubliceerd op: www.concoursmondial.com