Communiqué
Personalia

Nirvino, 10 jaar in alle digitale stilte gegroeid

Luc Vanlathem en Annick Vergauwen vatten 10 jaar geleden het goede idee op om alleen wijn te verkopen waar ze zelf van hielden. En het tweede goede idee was om alleen online te verkopen. Hun eigenzinnigheid en geduld wordt nu beloond door een enthousiast cliënteel.

Het lijkt de logica zelf, maar dat is het niet. Luc Vanlathem en Annick Vergauwen hebben als wijninvoerders de luxe om “nee” te zeggen tegen slechte jaargangen en cuvée’s die hen niet aanstaan. In hun assortiment belanden enkel die wijnen die hen helemaal overtuigen.
“Alles kan, niets hoeft,” is hun motto. Producenten die hen exclusiviteit beloven als ze hogere volumes afnemen, zijn bij hen aan het verkeerde adres. Luc en Annick laten zich geen druk opleggen. Ze hebben hun eigen dynamiek en die is gebaseerd op passie en geduld.

Het resultaat is een eigenzinnige selectie, waarmee Nirvino zijn cliënteel jaar in jaar uit weet te charmeren, nu al tien jaar lang. De microbe kwam er via de eigen familie en vrienden die hen systematisch uitstekende wijnen lieten proeven. “Zo wordt een mens kieskeurig,” zegt Annick.

Bloemlezing
Voor de modale wijnliefhebber kan dit vreemd lijken. Hij is gewoon dat een invoerder ofwel ‘generalist’ is, waarbij alle grote regio’s vertegenwoordigd zijn, ofwel ‘specialist’ in een bepaalde wijnregio. Maar het assortiment van Nirvino is puur eclectisch: het is een bloemlezing van de ontdekkingstochten van Annick en Luc. Dat gebeurde natuurlijk niet helemaal toevallig, eerder gebaseerd op internationale lectuur: Decanter, Wine Advocate, Wine Spectator, Guia Peñin, Gambero Rosso.

We vinden bij Nirvino nu Catalaanse wijnen (met een voorliefde voor Priorat en Montsant), toppers uit Ribera del Duero, een Godello en een Albariño uit Galicië, maar ook een fijne Barbera d’asti en dan zitten we in Piemonte, een Primitivo en dan zitten we in Puglia en verder een Libanese wijn (Musar), een Châteauneuf-du-Pape (Beaucastel) en nog veel meer. “We hebben inderdaad ook enkele iconische wijnen in ons gamma, gewoon omdat ons cliënteel daar naar vraagt,” verklaart Luc.

“Drie jaar lang hebben we de opleiding Sommelier-conseil gevolgd bij Syntra,” zegt Annick, “En wat daar opviel was dat men het eerste jaar alleen spreekt over Frankrijk. Dat was niet echt wat ons triggerde. We hebben het meer voor Spanje en Italië. En dat was ergens normaal want we gingen jaarlijks twee keer op ontdekkingstocht: in de zomer naar Italië, in de herfst naar Spanje. En het draaide meestal rond wijn. Op zeker ogenblik hebben we besloten om systematisch hetzelfde appartement te huren in Spanje, om ons Spaans bij te spijkeren. Tenslotte hebben we in 2014 tijdens de economische crisis een extra wijnopslagruimte gekocht in de buurt van Tarragona. Vandaar de interesse in Priorat en Montsant.”

Nieuwsgierige klanten
“Onze klanten zijn doorgaans nieuwsgierige wijnliefhebbers die iets wil bijleren en iets nieuws willen proeven. Mensen voor wie kwaliteit ook primeert boven kwantiteit omdat ze houden van het goede leven. Die normaal graag op restaurant gaan, maar dat vorig jaar niet konden. Wij hebben dat gevoeld, ja. 2020 was een uitstekend jaar voor ons. We hebben van in het begin gemikt op online verkoop met leveringen aan huis, en vorig jaar was dat dus precies wat de mensen wilden. De stijging van de onlineverkoop is waarschijnlijk een blijvende trend, maar we missen toch heel hard de proeverijen en de wijnsalons en het contact met de wijnliefhebber!” bekent Luc tot slot, “We bereiden nu samen met onze producent Capçanes een virtueel wijnevenement voor over “Terroir Monocepage Garnacha”. Echt verhelderend om te proeven hoe wijn van eenzelfde druif kan verschillen naargelang de bodem.”

Alle info: luc.vanlathem@nirvino.be

Website: www.nirvino.be