Dirk Rodriguez
Diverse

Releases: Dom Pérignon 2010 en Ruinart Second Skin

Dom Pérignon, de bekendste van de exclusieve merken en Ruinart, het oudste wijnhuis van Champagne zijn klaar voor de merkwaardigste feesten uit hun bestaan

Laat ons uit respect beginnen met de oudste, Ruinart. Het idee was om de geschenkdozen dit jaar achterwege te laten en iets te ontwerpen dat tegelijk ecologischer en origineler zou zijn. De designer (James Cropper) kwam uit bij een krijtwit omhulsel dat op het eerste gezicht een mooi plastic lijkt, maar in praktijk een soort afbreekbare papier mâché is op basis van houtvezels.

Het huis noemt het omhulsel “Second Skin” om voor de hand liggende redenen. De kleur verwijst naar de krijtrotsen waaruit de kelders bestaan. Het gewicht is lichter dan een doos (tot 9 keer lichter dan klassiek karton) en is op die manier ook goed voor het milieu, ook al omdat het beschilderen ervan ecologischer is en veel minder water vereist. Ecologie sluit aan bij de visie van het huis dat in 2014 al een HVE-niveau 3 certificaat behaalde (Haute Valeur Environnemental).

De Second Skin bestaat voor de vier hoofdcuvées: de Brut, de Blanc de Blancs, de Rosé en de Millésimé 2011.

Ruinart vindt u onder meer bij Dulst Wijnen en Likeuren (link) en P&A Gelin

(Lees verder onder de foto)

Dom Pérignon 2010

Dom Pérignon pakt uit met een nieuwe millésimé, en daar geeft het huis graag een woordje uitleg bij. Zoals bekend geeft men niet graag details vrij (productie, samenstelling), maar dat is buiten de journalistieke nieuwsgierigheid gerekend.

2010 was een rijp en rijk jaar, zo weet de oenoloog Daniel Carvajal Perez, net als 2002 en 2003 dat waren. Niet dat de finesse daarom zou ontbreken. De samenstellende vins clairs, op basis van Pinot noir en Chardonnay, blaakten in dit oogstjaar van de energie en de structuur (en opvallend veel zuren, hoogste zuurgraad van het decennium, na 2008). Bij de degustatie van deze millésimé valt daarom niet alleen de generositeit op, maar ook de levendigheid en evengoed de mineraliteit met hints van zout. Het huis spreekt zelfs van “umami”. Dat laatste bracht het communicatiebureau op het idee om een doosje kaviaar mee te sturen.

Of de wine & foodpairing hiermee in evenwicht is, laten we aan het oordeel van de gegoede lezer over. Persoonlijk zouden we het houden bij een mise-en-bouche met sint-jacobsvrucht of aan tafel een stukje tarbot of zeebaars (met een reepje mango voor wie het kleurrijk en origineel wil).

Oh ja, en dan dat geheimpje. De blend in dit millésime bedraagt 46% Pinot noir en 54% Chardonnay…

Verdeler: Magnus Wijnen (link)