B. Havaux – D. Rodriguez
Winebizz

Trends in het supermarktrek

De wijnfestivals zijn altijd een goed ijkpunt om de trends in ons wijnkoopgedrag te spotten. We legden de vinger aan de pols bij de aankopers van de grote supermarktenketens.

Zoals u al kan vermoeden is dit een ongewoon jaar voor de supermarktgroepen, vooral door de shift van de horeca naar de thuisconsumptie en door de staycation deze zomer. We tekenden meerdere inzichten en trends op.

Inzicht 1. We consumeerden inderdaad meer thuis en dat had zo zijn gevolgen voor de wijnaankopen in supermarkten. De Belg kocht meer wijn en op de koop toe duurdere wijn. Er is sprake van een stijging van de wijnverkoop van 9,2% (omzet) voor heel België (op supermarktniveau). Voor de ketens die kleinere winkels hebben, valt op dat de kleine buurtsupermarkten vaak nog sterker stijgen dan de grote winkels. De harddiscounters gingen iets minder hard (+8,7%) dan het Belgisch gemiddelde. Een mogelijke verklaring is een minder aangepast aanbod. Ze profiteren bijvoorbeeld nauwelijks van het succes van de rosé-wijnen.

Inzicht 2. De primeurverkoop (Colruyt is hier een belangrijke speler) kwam langzaam op gang, maar loopt steeds beter en de verkoop lijkt zich te bestendigen.

Inzicht 3. De Belg houdt nog geen rekening met de aangekondigde economische crisis. Geen enkele supermarkt ziet daar op dit ogenblik al geen signalen van in de wijnverkoop.

Jong volwassenen

Inzicht 4. Dé consument van de wijnfestivals bestaat niet. Iedereen wordt door de kortingen aangetrokken. Zeker is dat behalve het trouwe publiek ook jong volwassenen verleid worden door de prijspromoties. Klanten uit de hogere leeftijds- en inkomensklassen komen vaak voorraden inslaan voor een heel seizoen, waaronder duurdere cru’s uit Bordeaux. Jongeren kopen voor de korte termijn: ze hebben geen kelders om wijnen op te slaan.

Inzicht 5. Welke wijn? De vraag voor bio (+20%) blijft stijgen. Vegan spreekt voorlopig geen specifieke doelgroep aan. Delhaize, marktleider in sulfietloos bevestigt een stijgende interesse voor deze categorie en voor gezondere drank in het algemeen. Carrefour gewaagt van een forse verkoop van de Italiaanse wijn. Belgen van Italiaanse komaf gingen blijkbaar minder op vakantie bij de familie in Italië. Verder hebben Portugal en de rest van Europa de wind in de zeilen. Door het goede weer vanaf mei hebben de mensen meer wit (+8,4%), rosé (+15,7%) en bag-in-box gekocht (+20%). Delhaize spreekt van een meerverkoop van 1,5 miljoen liter in zelfgebottelde BiB! Ook rood ging vlot over de toonbank (+7,4%).

E-Apero’s

Inzicht 6. Tenslotte nog dit: de zogenaamde klappen in de hoek van de bubbels vielen nog best mee. In maart viel de verkoop volgens Colruyt zowat stil. Met uitzondering van de Crémant zag men echter een plotse stijging van de vraag vanaf mei. Mogelijke oorzaken: het succes van e-apero’s en andere covid-gerelateerde initiatieven en de herneming van kleinere familiefeesten. De bubbels zaten begin september zelfs iets boven het normale niveau (+3,2% voor heel het land). Merkwaardig: België blijkt zowaar het land waar er zelfs meer champagne wordt gedronken.