Dirk Rodriguez
Winebizz

Nieuwe cijfers en prognoses van Euromonitor inzake wijnverkoop

Naar goede gewoonte verscheen de nieuwe Euromonitor "Alcoholic Drinks in Belgium" voor de periode juni 2019-juni 2020. Met daarbij ook de verwachtingen voor de volgende 3 jaar.

Dit jaar is het bijzonder uitkijken wat de invloed is van covid op de verschillende drankcaterogieën. Zoals we weten zal dat niet noodzakelijk negatief zijn met mogelijk ook nog een effect in 2021. De Euromonitor, die geschreven werd voor de zomer, houdt daar slechts in beperkte mate rekening mee en dat kan de prognoses vertekenen.

Maar om te beginnen kijkt de Euromonitor naar het recente verleden. Hoe was 2019 voor de categorieën wijn, spirits en versterkte wijn? Er kunnen we daar trends uit distilleren?

De cijfers

In totaal werd er om te beginnen meer uitgegeven in 2019, nog vóór covid dus, en er zit een kleine positieve knik in de curve. In 2014 gaven we 3,22 miljard uit aan alcohol, in 2019 was dat 3,46 miljard. Op 5 jaar is er een stijging van 7,4%. Vergelijken we de globale cijfers voor ons alcoholverbruik t.o.v. 2018, is er sprake van een stijging van 1,7%.

In volume zien we een ander verhaal: premiumisation. Er wordt ietwat duurder gekocht. Maar in volume verloor wijn in 2019 1,5%. De spirits verloren 3,9%, de bieren 2%. Ciders gingen hoger in volume, maar de categorie is qua omzet marginaal: nog geen 0,5% van de wijnverkoop.

De on-trade (bars, restaurants) zet normaal meer om (€) in wijn dan de off-trade (winkels). We zitten met een verhouding van zowat 52 / 48, en dit ondanks het feit dat de off-trade veel meer volume draait. Bij bier zitten we aan een verhouding 75 / 25 en dat verklaart ook waarom covid de bierwereld zo hard treft.

In detail

Bij de spirits zien we een algemene daling in 2019, met uitzondering voor de bitters, de donkere (houtgelagerde) rum en de duurdere single malt whisky’s. Gin verliest slechts marginaal. In het algemeen moeten we zeggen dat België in deze categorie goed standhoudt, gelet op het accijnsverschil met de buurlanden en de grote volumes die door Belgische consumenten in onze buurlanden worden gekocht, met nadruk op het Groothertogdom Luxemburg.

De versterkte wijnen (Sherry, Porto, Vermouth) hebben het al jaren moeilijk. Komt er ooit nog een kentering? De categorie blijft als geheel verliezen. Sherry bleef vorig jaar stabiel op een laag niveau (900.000 liter), Porto bleef verliezen (7.900.000 liter, -1,6%). Vermouth herstelde licht, na een fors verlies in 2016.

De bubbels blijven stabiel op een hoog niveau (32.000.000 liter, +0,4%). Hier ontbreken details om te zien welke soort binnen de categorie stijgt, allicht is dat prosecco.

Bij de wijn daalt de rode wijn verder: -1,3%, wit daalt licht met -0,6%, de rosé stijgt met 2,1%. En deze trend duurt nu al vijf jaar lang (+10,8% sinds 2014).

Hier is het goed om te kijken in welke prijsklasse de grootste verschuivingen plaatsvinden. Rode wijn heeft het moeilijk in de klasse 4,5 tot 6 euro maar stijgt licht in de allerlaagste klasse (<3 euro) en in het premium-segment (7,5 tot 12,5 euro). Bij rosé zien we een kleine verschuiving van de 4 tot 5 euro-klasse naar de 5 tot 7,5 euro. De klasse boven de 7,5 euro staat echter slechts voor 2,2% van de totale rosé-verkoop. Bij de witte wijn zijn de verschuivingen minimaal.

Merkwaardig is de achteruitgang van de private winelabels (van 51,5% van de totale verkoop naar 41,2% op 1 jaar tijd!). Dit staat haaks op de perceptie dat de consument almaar meer Bag-in-Boxes koopt die in België worden gebotteld onder private label bij grootdistributeurs Colruyt en Delhaize.

Vooruitzichten
Euromonitor voorziet een licht dalende trend onder invloed van de BOB-campagnes en mogelijk zelfs covid door een verminderde verkoop via bars en restaurants. Voor sommige categorieën zijn er echter positieve vooruitzichten, met name voor de schuimwijnen. Voor de stille wijnen ziet men een kleine rebound vanaf 2023 en dit voornamelijk dankzij de rosé. Met andere woorden, men extrapoleert voornamelijk de huidige trends.

Mogelijk onderschat de studie de impact van covid, die volgens meerdere bronnen een aanleiding zou zijn voor een verhoogde thuisconsumptie. Men maakt gewag van een stijging van 9,2% in omzet voor de eerste acht maanden van 2020. Wat als covid ook in de eerste jaarhelft van 2021 het straatbeeld bepaalt?