Dirk Rodriguez
Personalia

Christophe Heynen MW: eindelijk een 2de Belgische Master of Wine

Het is eindelijk zover, België heeft eindelijk nog eens een Master of Wine, ruim 10 jaar na Jan Declercq MW. Lees hieronder het relaas en het interview met de trotse en kersverse alumnus.

Vorig jaar liet Christophe Heynen, zaakvoerder van de Luikse importzaak Gusto World, weten dat het er goed uitzag. Maar oké, it ain’t finished till it is finished.

Vrijdagochtend 28 augustus om 8 uur kreeg Heynen het bevrijdende telefoontje uit Londen van het Institute of Masters of Wine: hij was geslaagd! Het moeilijke was om het niet uit te schreeuwen en het aan heel de wereld te laten weten, want de communiqué werd pas wereldkundig gemaakt om 11 uur. Is het dan speciaal, Master of Wine worden? Ja, dat is het echt wel. Sinds de jaren ’60 toen de proef voor het eerst afgenomen werd, zijn er in totaal nog maar 409 alumni afgezwaaid met de hoogste wijntitel aan het Londense Institute of Masters of Wine. Dat is een gemiddelde van minder dan 7 per jaar.

Hij kreeg de honneurs samen met 15 andere kandidaten: 5 Engelsen, 3 Canadezen, 2 Australiërs, 1 Ier, 1 Noorse, 1 Française, 1 Israëliet en 1 student uit de Verenigde Arabische Emiraten. Als je kijkt naar het profiel van de alumni, dan is de nadruk op het Angelsaksische blijkbaar een pijnpunt van de opleiding, zeker als je weet dat de “Française” dan ook nog afkomstig is uit Newfoundland. Christophe Heynen, Luikenaar, woonde een tijd in de VS. Vandaar dat zijn Engels op peil is.

Op Facebook bedankte Christophe Heynen meteen zijn huisgenoten (vrouw, 2 kinderen) die hem zoveel hadden moeten missen door deze studies die deels in het buitenland verlopen. Ook zijn medewerkers bij Gusto World kregen een pluim, want zij hadden de boîte gerund bij zijn afwezigheid. Tenslotte ook een reeks mentoren, met name andere MW’s, waaronder onze huiscolumnist Pedro Ballesteros MW.

Heynen promoveerde met een paper over Crowdfunding Methods as a tool for Financing New Vineyard and Winery Projects Worldwide from the perspective of Wine Entrepreneurs.

We stelden hem ook een paar vragen.

Heb je voor je paper inspiratie gehaald van de coöperatieve Vin de Liège?
Heynen: “Ja, absoluut. Maar niet alleen bij Vin de Liège, ook bij Vin du Pays de Herve en Domaine W. Mijn idee was om de nadruk te leggen op het financiële waar heel wat gepassioneerde wijnmakers geen kaas van gegeten hebben. Ik had het gevoel dat dit aspect van de wijnmakerij te vaak over het hoofd wordt gezien.”

Heb je de intentie je nu te specialiseren in een bepaalde regio, want je zal wel vaak uitgenodigd worden voor lezingen?
Heynen: “Nee, niet in een regio, wel in het financiële aspect. Wat ik wel merk is dat ik honderden mails en sms’jes krijg uit de hele wereld. Doordat ik Belgische voorbeelden heb genomen, blijkt een deel van de wereld zich plots bewust dat we ook wijn maken in België. Dus, als ik ooit een ambassadeur wordt voor een regio, dan zal het voor België zijn.”

Ik neem aan dat er een fles bubbels is gekraakt toen je het hoorde. Heb je vrijdag kunnen wachten tot het diner om de kurken te laten knallen of is er meteen geklonken bij het ontbijt?
Heynen: “Haha, nee ik heb niet kunnen wachten, de kurk ging er bij het ontbijt al af!”

En mogen we ook de naam van de fles weten?
Heynen: “Ja, dat was een fles Champagne Selosse Les Carelles, een fles uit het Lieux-Dits gamma.”


Beste Christophe, nog eens onze felicitaties met je titel. Je titel doet ook ons, Belgische wijnliefhebbers, een beetje glimmen van trots!

Heynen: “En ik ben trots om het als Belg gehaald te hebben!”