D. Rodriguez – C. Piron
Oenotoerisme

Concours Mondial van Brussel opent eerste Wine Bar in Mexico City

Oorspronkelijk voorzien voor maart, opent de eerste wijnbar van de Concours Mondial van Brussel (CMB), zijn deuren eind deze maand. Dit is een absolute primeur. Deze wijnbar moet een belangrijke ambassadeur worden voor dit bekende Belgische wijninitiatief.

Nog deze maand opent de eerste wijnbar van de Concours Mondial van Brussel (CMB) zijn deuren in het zakencentrum van Mexico-Stad. De wijnbar van CMB heeft een oppervlakte van liefst 650 m2 over verschillende niveaus en biedt aan klanten uit de hele wereld wijnen en spirits aan die een medaille van de CMB in de wacht sleepten. Door de pandemie is de opening eerder een pre-launch omdat de huidige omstandigheden de organisatoren niet toelaten de geplande lanceringsprogramma’s uit te rollen.

De Wijnbar van CMB maakt deel uit van een project dat meer dan twee jaar geleden werd bedacht en voortkomt uit de samenwerking tussen Baudouin Havaux, directeur van Vinopres en voorzitter van de CMB en sommelier-journalist Carlos Borboa, die de CMB in Mexico vertegenwoordigt.

Gelaagd concept
Het project gaat veel verder dan een klassieke wijnbar. Het heeft als hoofddoel een exclusieve showcase te creëren voor de dranken die worden bekroond door de CMB, de Concours Mondial du Sauvignon, de Concours Mondial van Mexico en de Spirits Selection by CMB. De bar heeft als bedoeling te bewijzen hoe goed de bekroonde wijnen wel zijn: de waarheid proef je in het glas! De bar opent met 250 wijnen en gedistilleerde dranken, die zullen worden tentoongesteld in de Wijnbibliotheek, met een capaciteit van maximaal 700 verschillende labels. Baudouin Havaux: “Het uiteindelijke doel is om de vele duizenden winnaars uit 54 landen allemaal om beurten op de wijnkaart te krijgen.”

Ondanks zijn internationale reikwijdte biedt de Wijnbar van de CMB in Mexico in eerste instantie een boeiende kijk op de lokale wijnproductie. Mexicaanse wijnen en gedistilleerde dranken zullen zowat 50% van het aanbod van de wijnbar uitmaken.

Een andere doelstelling van de Wijnbar van de CMB is het ontwikkelen van een communicatie- en marketinginstrument voor bekroonde producenten die op zoek zijn naar invoerders voor de belangrijke Mexicaanse markt. Het is ontworpen als een platform waar producenten uit de hele wereld in contact kunnen komen met liefhebbers én professionals (invoerders, verdelers…) van de wereld van de wijn en de gedistilleerde dranken.

Lees verder onder de foto

Meteen de grootste wijnbar van Latijns-Amerika
De wijnbar van de Concours Mondial van Brussel is met zijn 650 m2 meteen de grootste wijnbar van Latijns-Amerika. De bar is ideaal gelegen in het zakencentrum van Mexico-Stad op nr 53 Copenhagen Street, Colonia Juarez. Het historische gebouw is volledig gerenoveerd. De bezoeker ontdekt in de wijnbar verschillende ruimtes, die telkens weer garant staan voor een nieuwe ervaring. Het decor is het werk van het interieur- en architectenbureau Alejandra Medina & Fernanda Arriola.

De bezoekers vinden in de eerste ruimte een schoolbord met wijnen per glas dat wekelijks door de zogenaamde Wine Geeks wordt aangepast. Een grote centrale bar, hoge tafels, comfortabele banken in Europese stijl, speciaal in Portugal bestelde kurkwanden (van Amorim) en meer dan 1500 Bohemian Royal Crystal-glazen staan de wijnliefhebbers op te wachten.

Lees verder onder de foto

Op de achtergrond bevindt zich het MEIKO-Lab, een innovatieve ruimte die uitsluitend gewijd is aan het reinigen van glazen, karaffen en ander glaswerk. Om de 6 maanden wordt de ruimte vernieuwd met de modernste, Duitse technologie voor het reinigen van glazen uit Duitsland, gegarandeerd volledig coronavirusvrij.

Naast de wijnbar van de CMB, die om de beurt een andere wijnregio in de kijker zet, vinden we ook een permanent Ningxia-wijnpaviljoen. Deze is ingericht als wijnkelder in puur Chinese stijl, waar metaal, keramiek en marmer zijn versmolten met kleiamforen.

Een echte show-topper is de Wijnbibliotheek, met de capaciteit om 700 flessen uit de hele wereld op te slaan, versierd met het fijne hout en de originele ornamenten van het gebouw uit het begin van de jaren 1900, een mooi voorbeeld van de architectonische stijl van Antonio Rivas Mercado, die tevens ‘De Engel van de Onafhankelijkheid’ creëerde. De beweging van de lamp die aan de centrale koepel van de Wijnbibliotheek hangt, gecreëerd door DIEZ, imiteert de vluchtigheid van de wijn. Het gebouw is volledig geklimatiseerd en de inrichting is bedacht met het grootste respect voor de correcte opslag van wijn, mede dankzij het innovatieve LED-ontwerp van de verlichting.

Boven de wijnbibliotheek bevindt zich de United Airlines Lounge. Hier kunnen acht personen genieten van een comfortabel en bevoorrecht uitzicht op de 230 wijnen en gedistilleerde dranken die door de Mexicaanse Selectie door CMB 2019 zijn bekroond. Marmeren tafels, fijn hout, leder en fluwelen fauteuils, evenals een LCD-scherm met uitzicht op wijngaarden over de hele wereld, vullen de ervaring aan.

Voor wie op zoek is naar een meer ontspannen ruimte is de Oak Room de juiste keuze. Ze is geïnspireerd op de oude Europese bars uit het begin van de 20e eeuw, met plantaardige motieven en wandtapijten die de vorm van de Europese eik (Quercus robur) reproduceren. De muren van de zaal, zorgvuldig gerestaureerd, zijn voorzien van beelden van de jaarlijkse wedstrijden en de gastregio’s van de Concours Mondial van Brussel. De warme verlichting, ontwikkeld door de BCA Design Workshop, is meesterlijk versmolten met fauteuils, tafels en banken in Europese stijl. Grijze fluwelen gordijnen met goudkleurige garnituren en een zeldzaam Japans oranje kader vormen het grote centrale raam van de Eikenkamer.

Waarom Mexico?
De Mexicaanse markt is een strategische keuze voor de eerste wijnbar van de CMB. Mexico is zowel producent als netto-consument van wijn. Het is een van de meest dynamische markten ter wereld die sinds enkele jaren een continue en constante groei doormaakt. Bijna elke dag komen er nieuwe wijngaarden bij. Als kosmopolitische grootstad biedt Mexico veel voordelen voor het testen van het nieuwe concept van de Wijnbar van de Concours Mondial van Brussel.

De partners in dit verhaal
• MEIKO
MEIKO is een Duits toonaangevend bedrijf voor de ontwikkeling van professionele vaat- en reinigingsmachines wereldwijd.
In het lab staat de eerste MEIKO-glaswasmachine van Mexico. Ze garandeert de absolute klinische netheid van alle glazen, karaffen en glaswerk van de wijnbar.

• UNITED AIRLINES
Voor haar belangrijkste reizigers heeft de gerenommeerde Amerikaanse luchtvaartmaatschappij haar United Airlines Lounge ontwikkeld. Met behulp van een QR-code kunnen gasten van United Airlines toegang krijgen tot deze privéruimte met een bevoorrecht uitzicht op de wijnbibliotheek en genieten van de meest exclusieve collectie van bekroonde Mexicaanse wijnen en spirits.

• NINGXIA
Het eerste permanente wijnpaviljoen van Ningxia in Mexico en Latijns-Amerika is gewijd aan de presentatie van de prijswinnende wijnen van de verschillende concours die onder de vleugels van de CMB worden georganiseerd. Het Ningxia-wijnpaviljoen naast de Wijnbar van de CMB wordt gesponsord door de gelijknamige Chinese wijnregio.

• MEXICAN SCHOOL OF TEA | TIANTÉ Tea House
De enige Mexicaanse academische instelling die erkend is door de Internationale Theecommissie en die haar eigen merk en theehuis bezit, TIANTÉ Casa de Té, opent een exclusieve ruimte op het derde niveau van de Wijnbar van de CMB. Hier zal de Mexicaanse Theeschool cursussen, workshops en professionele opleidingen aanbieden.

• BOHEMIA ROYAL CRISTAL
De oudste glaswerkfabrikant van Europa, gevestigd in de Tsjechische Republiek, levert het grootste deel van het glaswerk dat in de wijnbar wordt gebruikt.
Jaarlijks zullen duizenden bezoekers wijnen proeven in hoogwaardige glazen, die volledig loodvrij zijn en een geraffineerd design hebben. Grupo Pasbel, de exclusieve vertegenwoordiger van Bohemia Royal Crystal in Mexico, zal het glaswerk ook rechtstreeks aan de wijnbar van de Concours Mondial van Brussel verkopen.

• AMORIM KURK | TOP SERIES
Via zijn interieurafdeling biedt AMORIM CORK | TOP SERIES een ongeëvenaarde zintuiglijke ervaring door de met kurk beklede muren van de wijnbar van de Concours Mondial van Brussel.
Tientallen natuurkurkplaten, rechtstreeks vanuit Portugal verscheept, sieren de verschillende ruimtes van het wijncomplex. Naast het isoleren en verbeteren van de akoestiek van het gebouw, promoten de stukken van AMORIM CORK | TOP SERIES de levende cultuur van de natuurlijke kurk. Elke bezoeker wordt letterlijk omarmd door kurk, een fundamenteel element in de wereldwijde wijnproductie.

• MEXICAN SCHOOL OF SOMMELIERS
De enige academische instelling die door de Mexicaanse Wijnraad wordt erkend en die zich bezighoudt met de opleiding van nieuwe Mexicaanse sommeliers, verleent haar gewaardeerde medewerking aan de Wijnbar van de CMB. Tevens zullen korte cursussen, proeverijen en wijnpromotie-evenementen in de Wijnbar worden georganiseerd door de Mexicaanse School of Sommeliers, waardoor de locatie nog meer het belangrijkste promotiecentrum voor wijn in Mexico en Latijns-Amerika wordt.