B. Havaux – D. Rodriguez
Winebizz

De Bag-in-Box verkoopt als gek. Maar hoe lang strekt de voorraad nog?

Omdat hij opziet tegen winkelen in de supermarkt met de geldende corona-maatregelen, koopt de Belg koopt meteen voor meerdere dagen of een hele week. En dan is zo'n partybox handig meegenomen. In het algemeen blijkt de Belg trouwens véél wijn te kopen, meer dan gewoonlijk...

Is het uit frustratie omdat hij niet naar restaurant of wijnbar kan? Eén ding staat vast. Daar waar de Belg in het begin vooral WC-papier en vloeibare handzeep of -gel kocht, koopt hij nu meer wijn. Véél meer wijn zelfs als we Maxime Lebrun van Carrefour Belgium mogen geloven: “Bij mijn weten is er geen enkel ander Europees land waar de wijnverkoop zó boomt,” zegt de verantwoordelijke wijnaankoop van Carrefour, “Dat hoor ik bij de verantwoordelijken in Frankrijk. In België verkoopt alle wijn beter: goedkoop én duur. Maar bij de B-i-B’s (Bag-in-Box) swingt de verkoop echt de pan uit. Ik noteer tot 60% meer verkoop en we zouden zelfs 100% meer kunnen verkopen als we genoeg stocks hadden.”

Het fenomeen wordt ook herkend door Patrick Andriessen bij Colruyt. “Bij ons is dat al bezig van het absolute begin van de corona-maatregelen. We hebben geen bevestigde verklaring hiervan, maar wel een vermoeden. We zien een drietal mogelijke oorzaken:

• De thuisconsumptie is gestegen: mensen gaan niet meer op restaurant en zullen thuis dus ‘compenseren’
• We zien dat de klanten meer kopen in 1 winkelbeurt (de korf stijgt, zoals we dat benoemen in onze vaktermen), en dus wordt er ook in wijn gezocht naar oplossingen om grotere volumes te kopen. Een wijnvaatje is dan het meest handige formaat.
• De zomerse temperaturen die we nu al een heel tijdje kennen, helpen ook steeds de verkoop van partyboxen.

Haperende aanvoer
De reden dat de supermarkten de Partyboxen geen duwtje in de rug geven – door reclame of promoties bijvoorbeeld – is dat de aanvoer stokt. Bij Carrefour worden enkel afgewerkte producten aangekocht omdat Carrefour-België geen eigen bottelinglijn heeft, maar bij Delhaize en Colruyt is dat anders: zij maken voor een belangrijk deel zelf bag-in-boxes en hebben enkel aanvoer van bulkwijn in citernes (vrachtvervoer) nodig. Toch zit ook daar blijkbaar een kink in de kabel.

Welke kink dan? We vroegen het aan bulkwijn-specialiste Inge Straetmans van Wines and Stories die gewag maakt van meerdere hinderpalen.

Straetmans: “Het hoofdprobleem is het transport. Er zijn nauwelijks nog volle citernes die België verlaten (bvb. met melk, om nadien gereinigd te worden en gevuld met wijn). Dus er komen ook nauwelijks gevulde citernes terug. De coöperatieven in Frankrijk, Italië en Spanje, hoofdleveranciers van onze bulkwijn, zijn maar beperkt open. Wanneer een oogstjaar ten einde loopt en er moet een nieuw komen, dan moeten eerst stalen opgestuurd worden om te proeven. Dat loopt tegenwoordig ook al niet van een leien dakje. Tegen dat de stalen toegekomen zijn met een internationale koerier en de aankoper tijd heeft om veilig naar kantoor te gaan zijn die stalen soms al slecht geworden, want die blijven hooguit 3 weken goed. In mijn geval zijn een aantal van mijn leveranciers besmet geraakt. Helpt ook al niet. En dan is er nog de complete lockdown in Zuid-Afrika en Australië, met verbod op export, toevallig twee belangrijke leveranciers van bulkwijn…”

Dus is misschien de tijd gekomen om een paar flesjes te kopen? Maxime Lebrun kijkt vooruit, naar de zomer, maar denkt toch vooral aan B-i-B: “De gestegen verkoop motiveert ons om deze categorie eens goed onder handen te nemen, want neem nu de packaging, die oogt niet altijd even elegant. Tijd voor een nieuwe aanpak.”