Dirk Rodriguez
Winebizz

Geen technische werkloosheid bij grote wijninvoerders

Vandaag zijn de grote invoerders en agenten aan het woord. Geen technische werkloosheid hier, grote problemen blijven uit en er wordt rekening gehouden met verschillende scenario's. Maar er zijn wel praktische muizenissen zoals de prijs van het wegtransport en de oogst in het zuidelijk halfrond.

Julie Bossaert, Marketing Manager bij Hasselt Millésime is thuis aan het werk en de telefoon komt meer van pas dan ooit. Iedereen probeert zoveel mogelijk van thuis te werken, maar twee dagen per week is er toch nog bezetting in Hasselt. Voorlopig is er niemand technisch werkloos ook al ligt de on trade (horeca en cavisten) grotendeels stil. “Daar moet ik wel bij zeggen dat er nog leveringen zijn aan doorverkopers met een webshop, al zijn dat geen grote hoeveelheden. Dan is er nog het belangrijke luik off trade (voornamelijk grootdistributie) waar Hasselt Millésime merken vertegenwoordigt zoals Trapiche en Gallo.” Hoe is de situatie hier? Bossaert: “We hebben voldoende stock en mocht die opdrogen dan is er nog altijd invoer mogelijk, al loopt dat niet zo vlot als normaal. Havens en wegtransport ondervinden toch wat moeilijkheden. Het wordt dus uitkijken hoe die situatie evolueert.”

Verdriedubbeling prijs wegtransport
Ook bij Le Wine voorlopig geen technische werkloosheid. Iedereen werkt van thuis uit, behalve de Customer Service en de boekhouding. “Mark Schiettekat, CEO, komt regelmatig poolshoogte nemen and that’s it,” zegt Key Account Manager Xavier De Keuleneer. Zelfde verhaal wat de on trade betreft, waar de verkoop zo goed als stilvalt. “Je merkt nu dat België technisch wat achterop hinkt qua online-verkoop. Hopelijk is men nu wakker geschud,” merkt De Keuleneer op. Bij de grootdistributie verloopt alles normaal tot vlot. De verkoop is stabiel voor de merken van Le Wine en er is voldoende stock om het meerdere weken uit te zingen. “De meeste producenten blijven doorwerken en kunnen leveren indien nodig, met uitzondering van G. Dubœuf (Beaujolais) waar alle werkzaamheden stilgelegd zijn,” aldus De Keuleneer, “Wat ons wel zorgen baart is het wegtransport naar Italië. Omdat er nog weinig truckers te vinden zijn die willen rijden zijn de prijzen van het wegtransport met een factor drie gestegen! Misschien krijgen we binnenkort eenzelfde situatie met Spanje. Maar goed, zo ver zijn we nog niet. We zien alles nog positief in en hopen dat de situatie snel kentert.”

Drie scenario’s
“Bij ons zijn er nu maximaal 3 personen aanwezig op kantoor, elk in aparte ruimtes, omdat dit nodig is en omdat ik over ’t algemeen de zelfdiscipline preek bij mijn mensen in deze tijden, ” aan het woord is Eric Lanin, Managing Director Schenk België. “Op het niveau van de on trade, die 20% van onze omzet vertegenwoordigt, is de vraag zwak maar niet helemaal stilgevallen omdat er nog zoiets bestaat als de “grijze zone”, met name de tankstations en nachtwinkels. De grootdistributie heeft even een terugval gekend omdat de mensen nu pasta en wc-papier kopen, maar ik hoor uit goede bron dat de wijnverkoop aan het stabiliseren is. Ik heb deze ochtend nog 3 scenario’s doorgenomen met ons hoofdkantoor in Zwitserland. Het eerste scenario is een normalisering van de toestand tegen begin april, dat is het meest optimistische, het middelste scenario is datgene waar wij het meest rekening mee houden: 20 april, zowat het eind van de Paasvakantie. Het meest pessimistische scenario is half mei. Gelukkig hebben wij voldoende stocks opgeslagen van onze grote merken zoals Gato Negro (San Pedro), Bacio della Luna en Amicone. Ik zie geen problemen tot het eind van de zomer. Het klopt dat je nu niemand vindt voor wegtransport naar Italië, maar daar hebben we een sterk alternatief: we maken bij Schenk gebruik van goederentransport met de trein. Nee, er is een ander onverwacht probleem: in Chili twijfelt men of men wel zal kunnen oogsten. De kans wordt nu geschat op 25% dat de overheid het verbiedt.”