Charles Piron
DIVERS

Het Beaujolais Rosé-offensief op Wine Paris

Volgens Inter Beaujolais, de interprofessionele groep van Beaujolais wijnen, zal het verkooppotentieel voor Beaujolais roséwijnen over 5 tot 7 jaar 10 miljoen flessen bedragen, tegenover de huidige 3 miljoen.

In januari 2017 heeft Inter Beaujolais zijn tienjarig stappenplan “Beaujolais Nouvelle Génération” genoemd en zich als doel gesteld zijn wijngaardaanbod geleidelijk aan te herpositioneren.

Eerst en vooral willen ze dit bereiken door te communiceren op 3 pijlers van Beaujolais, die tegelijk verschillend en complementair zijn:

  • ·  “de fête”: feestelijk wijnen: een erfenis die moet versterkt en opgewaardeerd worden
  • ·  “de caractère”: wijnen met karakter: de nieuwe hoeksteen voor positionering
  • ·  “d’exception”: uitzonderlijk wijnen (de nieuwe grote ambitie)

Maar ook door te pleiten voor de diversificatie van de Beaujolais-productie (meer dan 95% rood) binnen elk van deze 3 pijlers: via de ontwikkeling van “Beaujolais Rosés de Fête et de Caractère” (een uitdaging op korte termijn), maar ook “Beaujolais Blancs de Caractère et d’Exception” (een uitdaging op middellange en lange termijn). “De voorbije 10 jaar hebben de Beaujolais wijngaarden hun legitimiteit op de rosémarkt verdiend door het potentieel van Gamay in deze kleur te laten zien. Vandaag biedt de Beaujolais Rosé een gastronomisch alternatief voor handelaars en liefhebbers van dit type wijn,” zegt François Roth, directeur van de coöperatieve kelder Agamy.