D. Rodriguez – M. Vanel
Winebizz

Psychologie van de Belg vertaalt zich in Champagneconsumptie

Naar jaarlijkse gewoonte prikkelt het Champagnebureau de markt rond deze tijd van het jaar met nieuwe cijfers. Kwestie van burger al te doen snakken naar bubbels. Daaruit blijkt vooral dat de Belg vrij zorgeloos was in 2018.

We leren dat ondanks een sterk krimpende vraag in Frankrijk (gele hesjes drukten er op het gemoed), Champagne er toch weer in slaagde een omzetrecord te boeken met een cijfer van 4,9 mld euro wereldwijd, dat is een kleine groei van 0,3% op jaarbasis. Daar staat evenwel een volumedaling van 1,8% tegenover om uit te komen bij 302 miljoen verkochte flessen. De verkoop werd ‘gered’ door de stijgende export naar China & co (+9,1% in volume).

Zoals bekend waren de reserves van champagne, de voorraden van oudere oogstjaren waarmee de jongere wijnen geblend worden, tot een historisch laag peil geslonken na de tegenvallende oogsten van 2016 en 2017 (vorst, hagelbuien). De laatste twee oogsten waren echter overvloedig. In 2019 is er zelfs sprake van rendementen boven de 10.000 kg per hectare!

België
Ons land deed het vorig jaar inzake champagneconsumptie veel beter dan het Franse thuisfront (-17%) met een kleine stijging in volume van 0,2% en een stijging van 1,9% in waarde. De Belgen waren met andere woorden vrij zorgeloos in 2018: de terreur leek afgewend, de Rode Duivels haalden brons op het WK en we hadden (toen nog) een federale regering. We vergaten zelfs even dat we als Belgen veel hogere accijnzen betalen op bubbels dan onze buurlanden. Al moeten we bij deze cijfers wel nog de flessen tellen die de Belgen rechtstreeks bij de boer gaan kopen, geschat op 3 à 5 miljoen flessen op jaarbasis.