Marc Vanel
Oenotoerisme

Champagne publiceert (eindelijk) “witboek oenotoerisme”

De Champagne-streek is na Bordeaux de meest bezochte wijnstreek van Frankrijk, niet in het minst door Belgen. Goed dat er eindelijk een witboek over oenotoerisme wordt uitgebracht, want behalve enkele mooie wijngaarden, kelders en dorpen is men er vandaag net iets te snel uitgekeken.

In 2015, toevallig ook het jaar waarin een deel van de Champagne als werelderfgoed werd ingeschreven, werd ook het startschot gegeven voor een project oenotoerisme onder naam “Mission Coteaux, Maisons et Caves de Champagne” en dat onder voorzitterschap van Pierre-Emmanuel Taittinger.

Het was de (uitgeweken) dochter van een bekend champagnefamilie die ons toevertrouwde: “Geen streek zo saai als de Champagne. Waarom denk je dat men er zo graag jaagt? Omdat dat dit het enige spannende is dat je er kan doen!” Er is dus werk aan de winkel en dat merk je ook als je er een paar dagen rondtuft: het begrip wijnbar moet men hier nog uitvinden, in de bed & breakfasts stammen de bedden uit de tijd van Marie-Antoinette, een origineel restaurant dat in een categorie thuishoort hoger dan pizzeria en lager dan mislukte michelinster zal je buiten Epernay en Reims niet vinden en er is geen wijnmuseum die naam waardig. Ondertussen pronkt Bordeaux met zijn Cités du Vin, en staan in Bourgogne 3 Cités des Vins in de stijgers.

Vandaar dat er een witboek(je) werd opgesteld, dus een to-do strategie en een “ambitieus” ontwikkelingsplan voor het oenotoerisme in de Champagne-streek. Vreemd, maar volgens de communiqué is het voor het eerst dat men er in de Champagne in slaagt de neuzen min of meer in dezelfde richting te krijgen.

Sophie Claeys mag als een ervaringsdeskundige worden aangezien, gelet op haar blog “La Champagne de Sophie Claeys”. Trouwens, u kan hier ook de pdf van het witboek downloaden Livre blanc en PDF.

Aan het witboek ging een perceptiestudie vooraf waarvoor geïnteresseerden van 5 verschillende nationaliteiten werden ondervraagd. In totaal waren er 2.885 respondenten waaronder 510 Belgen. Let op: het ging niet enkel over wijnliefhebbers, maar eerder over toeristen in het algemeen. Sophie Claeys detecteert enkele belangrijke werkpunten:

  • • Met de notoriëteit zit het snor: 26% van de ondervraagden noemt spontaan de Champagne en 91 % kent de streek als een van de Franse toeristische trekpleisters.
  • • 82 % verklaart zin te hebben om op een dag de Champagne te bezoeken. 97 % verklaart dat het hen een interessante wijnstreek lijkt.
  • • Na Bordeaux (18%) is Champagne de meest bezochte (17,2%) wijnregio, dat is nagenoeg evenveel als de Elzas (16,9%) en de Bourgogne (16,2%).

Mooie cijfers, nu nog de mouwen opstropen.