Dirk Rodriguez
Winebizz

Verkoop alcoholvrije wijn verdubbeld in 3 jaar tijd

Niet-repressieve campagnes zoals Tournée Minérale en Wodca-controles langs de weg hebben de laatste jaren hun effect niet gemist. Het resultaat daarvan zie je in elke supermarkt: alcoholvrije wijnen en op wijn gebaseerde aperitieven hebben duidelijk aan schapruimte gewonnen.

Twaalf jaar geleden doken de eerste laag-alcoholische en alcohol-arme wijnen op. Die werden nog geproduceerd met de “omgekeerde osmose-techniek”. Via een membraan werden water en alcohol aan wijn onttrokken, waarna het water er weer werd aan toegevoegd. Deze wijnen hadden geen succes. Zelfs wijnen waar slechts een gedeelte van de alcohol werd aan onttrokken (ca. 9% alc) vielen zwaar tegen: het smaakprofiel zakte als een pudding in elkaar.

De nieuwe generatie van alcoholvrije 0,0% wijnen maakt gebruik van een andere techniek: “evaporatie bij lage temperatuur“. Hierbij wordt wijn tot een goede 30°C opgewarmd onder druk, zodat de alcohol verdampt. De smaakstoffen blijven in principe bewaard. Maar smaaktests wijzen uit dat ook deze “wijnen” smaakstructuur missen. Men heeft al doende wel geleerd dit gebrek bij te spijkeren met suiker en fruitextracten, zodat het resultaat in de buurt komt van zeg maar een cider (in het geval van een mousserende wijn). We kunnen ons ook niet van de indruk ontdoen dat witte wijnen die kunnen terugvallen op frisse zuren en koel gedronken worden, meer succes hebben dan rode.

Men mag, volgens Belgiës grootste producent van alcoholloze wijnen, Néobulles en producent van ondermeer Vintense 0,0%, nu spreken van een interessante evolutie. De markt is met name verdubbeld sinds 2015 en het gaat niet om kruimels. Zelfs met een bescheiden aandeel van 0,33% spreekt men toch over meer dan 1,3 miljoen flessen per jaar (of meer dan 3.500 flessen per dag) in een markt van 300 miljoen liter op jaarbasis. Ons vermoeden dat rood het iets minder doet wordt bevestigd: vooral sparklings doen het erg goed met een jaarlijkse groei van 35%. Stille wijnen zien hun verkoop minder snel stijgen: eerder 12% per jaar.

In de biermarkt gaat het nog sneller. Het marktaandeel van alcoholvrij is hier al aangegroeid tot het tienvoudige. We spreken hier over een aandeel van meer dan 3%, maar daar bewerkt men de markt dan ook al 25 jaar met alcohol-arme en -vrije bieren. Een andere reden voor het succes van alcoholvrij bier is dat bier een eenvoudiger smaakstructuur heeft en minder alcohol bevat dan wijn. Het alcoholvrij maken heeft dus een geringere impact op de smaak dan bij wijn. Inbev gelooft dat tegen 2025 misschien wel 20% van zijn verkoop alcoholvrij zou kunnen, zo stond te lezen in een artikel van Wallonie Magazine eind 2018.

Inzake wijn zien we persoonlijk veel mogelijkheden voor alcoholloze (schuim)wijnen in aperitieven zoals de Spritz: in plaats van Prosecco toe te voegen aan de Aperol kan je haast net zo goed alcoholvrije schuimwijn toevoegen: geen kat proeft het verschil, of het zou al een doorwinterde barman moeten zijn, maar je slikt wel maar de helft aan alcohol. Of anders uitgedrukt: je kan twee keer zoveel drankjes hebben. Het blijft alleen opletten voor de suiker…

Zie ook de recepten voor alcoholloze cocktails van mixologiste Britt Baroness