Dirk Rodriguez
Winebizz

Gele hesjes slecht voor consumptie champagne

Dom Pérignon draait zich om in zijn graf, schrijft Le Figaro op 12 februari: Frankrijk keert zich af van zijn ‘nobelste’ schuimwijn: de champagne. Voor het eerst in de geschiedenis drinken de Fransen minder Champagne dan de “buitenlanders”.

De laatste jaren zakte de consumptie van Champagne bij onze zuiderburen van 185 miljoen flessen (2010) tot 147 miljoen (2018). Vorig jaar kreeg de Champagne weer af te rekenen met een daling van 4,7% in het binnenland, terwijl het nochtans de goede kant uitging met de economie. “De Franse markt wordt wellicht getroffen door socio-economische factoren,” licht het Comité Champagne toe. En dan wordt er spontaan gedacht aan de gele hesjes die de Fransen een minder comfortabel gevoel geven wanneer ze een flesje champagne doen ploffen.

De Franse consumptie stelt voor het eerst in de geschiedenis minder voor (48,7%) dan de export, die nog 61,6% bedroeg in 2009. Wereldwijd werd er vorig jaar 1,8% minder verkocht in volume. Dat betekent dat de export erop vooruit ging. In het totaal werden er 302 miljoen flessen verkocht. Dat is het slechtste cijfer sinds 2009.

Deze evoluties zetten de prijs van de champagne onder druk. Op Wine Paris (professionele beurs in Parijs) was de voorbije dagen (11-12 februari) te horen dat de standaardprijs voor een fles champagne is gezakt tot onder de 12 euro (vóór taksen, accijnzen, transport en BTW). De champagneboeren zien hun marge krimpen. Gelet op de prijs per kilo druiven (ca. €6,5) is het voor hen nagenoeg onmogelijk om champagne te produceren onder de €10.

De enige groeimarkt die er nog overblijft voor Champagne, zijn de vreemde continenten. Er is ook nog een troostend cijfer voor wie het glas liever halfvol noemt dan halfleeg: de omzet in euro blijft op het recordpeil van 2017 (€4,9 miljard).