Dirk Rodriguez
Winebizz
Albert Frère : portret van een wijnmagnaat
Albert Frère, een van de allerkapitaalkrachtigste Belgen, hield zoals bekend ook van wijn. Hij was mede-aandeelhouder van het beroemde Château Cheval Blanc. Maar vergis u niet: die investering was geen coup de foudre van een wijnliefhebber: het was inderdaad een berekende zet.

Samen met zijn zakenvriend Bernard Arnault, CEO van het LVMH-imperium, kocht Albert Frère in 1998 Château Cheval Blanc. Dat was in de periode toen Bordeaux furore maakte: er was het roemruchte oogstjaar 1982, er was de revelatie “Robert Parker” die met zijn publicaties (Wine Advocate) voor een nieuwe verkoopsgolf van Bordeaux in de VS zorgde en was de technische wijnrevolutie met de introductie van temperatuurcontrole, nieuwe eik en groene oogst met als speerpunt de oenoloog Michel Rolland. Dat bracht investeerders op gedachten en een van die investeerders was Albert Frère. Het bedrag waarvoor Cheval Blanc toen van eigenaar wisselde ging in die tijd door voor astronomisch: 124,5 miljoen euro! Daarmee viel Albert Frère zeker niet ui de toon als Belg: Cheval Blanc is een Saint-Emilion en dat blijft voor heel wat Belgen de favoriete bordeaux.

Goede huisvader
Interviews met Frère zijn zeldzaam. Wijnkanaal-collega Bruno Vanspauwen slaagde er ooit in om hem per mail enkel antwoorden te doen formuleren. Daaruit citeren we enkele passages. Op de vraag waarom hij investeerde in wijn, antwoordde Frère dat “Zoals bij alle investeringen die wij aangeboden krijgen, het oogpunt van de rendabiliteit de bovenhand heeft. Dit was zeker geen emotionele oprisping, zoals sommigen zeggen. Het is een belegging zoals een andere, weliswaar met een apart risicoprofiel, maar het is een belegging die past in een gediversifieerde aandelenportefeuille van een goede huisvader.”

Hij was trouwens van mening dat alleen topdomeinen de investering waard zijn. In de laagste regionen is de concurrentie moordend en in het middensegment halen alleen de wereldconcerns, omdat ze zich toespitsen op kostenbeheersing en doordachte marketing, een degelijke rendement.

Voorheen had Frère al geïnvesteerd in Rieussec (Sauternes), een minder rendabele investering gezien de zwakke vraag (en prijs) voor zoete wijnen het laatste decennium, en l’Evangile (Pomerol). Zijn holding heeft verder ook onrechtstreekse belangen in Cheval des Andes (Argentinië) en Quinta do Carmo.

We mogen aannemen dat de wijnbelangen van frère opgevolgd worden door zijn zoon Gérald Frère.

Het mailinterview nalezen van de hand van Bruno Vanspauwen op wijnkanaal