M. Vanel – D. Rodriguez
Regio
De stille revolutie van Bordeaux (1/6)
Waarom is Bordeaux tegenwoordig zo alom aanwezig in de wereld van de wijn? Zeker niet enkel omwille van zijn beroemde châteaux. Ook niet vanwege de sterke mannelijke captains of wine industry. Bordeaux is zo’n sterk merk omdat het veel meer is dan alleen maar goede rode wijn. Bordeaux overtuigt ook met zijn charme omdat er steeds meer sterke vrouwen aan het roer staan en omdat Bordeaux als geen ander laat zien hoe je mens, bijen, paarden, schapen, vogels kortom de hele natuur, vreedzaam laat cohabiteren. En we mogen ook niet vergeten dat de wijncultuur van Bordeaux de laatste jaren enorm aan toeristische aantrekkingskracht heeft gewonnen. Er is, jawel, een stille revolutie aan de gang in Bordeaux.

Om te beginnen bij het begin: wie denkt dat je onder de noemer ‘Bordeaux’ eender welke drank wijn kan slijten, zolang hij maar rood is, vergist zich schromelijk: de 65 appellaties (AOP’s) van Bordeaux produceren niet enkel geraffineerde rode wijn, maar ook frisse crémants (mousserende wijnen), geurige roséwijnen en schitterende witte en zoete wijnen. Het verband tussen al deze wijnen is niet alleen het unieke terroir maar ook de kunst van het assembleren of het blenden. Of het nu gaat om Cabernet en Merlot voor de rode of om Sauvignon en Sémillon voor de witte, het blenden zitten ingebakken in het DNA van Bordeaux.

In het opwindende hart van de Bordelese wijnvelden en kelders gist er ook iets nieuws. Almaar meer vrouwen nemen de teugels in handen en zij zien het wijngebeuren als één groot ecosysteem waarin vogels, insecten en viervoeters niet langer gezien worden als vijanden van een bloeiende wijngaard, maar integendeel, als bondgenoten. Samen met de mens zullen zij zorgen voor een meer harmonieuze en groenere toekomst.

Het hoeft natuurlijk geen betoog dat diversiteit, cultuur en natuur samen een schitterend decor vormen voor een meer dynamische vorm van reizen: het wijntoerisme. Zowel op de Rechteroever als op de Linkeroever zien elk jaar tal van nieuwe initiatieven het daglicht. Vorig jaar onthaalde de wijnregio Bordeaux 6 miljoen nieuwsgierigen die getuige waren van deze stille revolutie. Ze genoten van diverse projecten rond wijndidactiek en –cultuur, ecologie en geologie zonder natuurlijk de gastronomie en het proeven van de diverse wijnen van Bordeaux zelf te vergeten.