D. Rodriguez – M. Vanel
Personalia
Philippe Grafé, Wine Personality of the Year (2/2)
In een eerste deel las u hoe Philippe Grafé al zijn geld investeerde in 10 hectare hybride wijnstokken. Hier leest u het vervolg: de harde weg naar de eerste successen.

Toen Philippe Grafé startte met Domaine du Chenoy experimenteerden sommigen al met hybriden in hun tuin (Villers-la-Vigne en Guy Durieux), maar de meesten profiteerden van het voorbeeld van Grafé. We denken dan het Château de Bioul, nabij Dinant, of de coöperatieve Vin de Liège. In Vlaanderen is de wijnstokteler en wijnmaker Hugo Bernar nabij Tienen een bekend voorbeeld, naast het Wijndomein Waes te Zwijnaarde. Nieuwe wijngaarden met hybride soorten vinden we in Wallonië op het Domaine de Blanc Caillou, de Coopérative de Sirault, Vign’Andenne, Bois des Dames, enz… Dat gezegd zijnde valt het op dat België zich in twee kampen verdeelt (niets nieuws onder de zon): de aanhangers van de traditionele rassen (Pinot noir, Chardonnay…) en de aanhangers van de nieuwe resistente rassen.
De eerste bruikbare oogst op Domaine du Chenoy vond plaats in 2005. Grafé slaagde erin een 100% Regent te bottelen en twee witte blends. De eerste oogstresultaten waren geen onverdeeld succes, maar Philippe Grafé had al wat hij opzij had gezet (equivalent van 1 miljoen euro) intussen geïnvesteerd in zijn wijngaard en hij moest wijn verkopen om aan de nodige werkingsmiddelen te raken. Grafé: “Ik had in het begin niet de ambitie om wijn van een uitzonderlijke kwaliteit te maken, maar gewoon goede, gezonde wijn. Nu de wijnstokken 15 jaar oud zijn, gaan de ambities verder. Het is echt mogelijk om uitzonderlijk goede wijn te maken in België. Mocht ik herbeginnen, zou ik allicht hetzelfde doen, met dezelfde druivenrassen, met uitzondering van de Cabertin die ik iets minder gepast vind voor ons klimaat.”

En dan komt het moeilijkste: de verkoop

Wat zijn de belangrijkste gebeurtenissen van de afgelopen 15 jaar voor Philippe Grafé? “Natuurlijk waren de eerste successen en de eerste medailles belangrijk, maar wat ik zeker onderschat heb is het belang van de verkoop en de tijd dat dit opslorpt. Verder: de wispelturigheid van de natuur. Vergeet niet dat het de weergoden zijn die bepalen hoeveel je zal oogsten. Wanneer de geoogste volumes groter zijn dan normaal moet je zien dat je alles tijdig verkocht krijgt. Een wijngaard zoals Domaine du Chenoy verkoopt makkelijk via de normale kanalen en beurzen tot 15.000 flessen per jaar. Maar in een goed jaar maakt het domein 50.000 flessen en je moet een pak inspanningen leveren om die verkocht te krijgen. Ja, van sommige jaren heb ik dus nog een reserve, zoals van het uitstekende jaar 2009. Ik vertel allicht niks nieuws als ik zeg dat ik de laatste 15 jaar niets verdiend heb. Ik heb alleen geïnvesteerd.”

In 2013 associeerde Philippe Grafé zich met Fabrice Wuyts die even voordien zijn bedrijf Proximedia had verkocht aan het reclamebureau Publicis. Wuyts zou zorgen voor de broodnodige kapitaalsinjectie die het domein toeliet om te investeren in biowijnbouw. Na een conversie van 4 jaar is het volgend jaar zover, het Domaine du Chenoy ontvangt dan zijn biocertificaat. Chenoy is niet het enige Belgische domein dat biologisch werkt (ook Galler en Bioul doen het), maar wel het enige dat in de nabije toekomst gecertificeerd zal zijn.
Nadien kwamen de gebroeders Despatures. Zij kochten de aandelen van Philippe Grafé over op één symbolisch aandeel na, maar Fabrice Wuyts bleef aan boord. Afkomstig van Moeskroen werd Jean-Bernard Despatures technisch directeur van de Bordelese Châteaux Dutruch Grand Poujeaux en Anthonic. Zijn broer Pierre-Marie wordt verantwoordelijk voor de marketing en de verkoop.

De assemblages zullen lichtjes veranderen, de labels evenzeer en er worden meer eiken vaten gebruikt voor het rijpingsproces. De Franse oenoloog Eric Boissenot (ex-Lafite-Rothschild en Léoville-las-Cases) wordt adviseur. “Toen Boissenot de oogst van 2017 kwam proeven,” zegt Grafé met tintelende ogen, “vertelde hij me dat onze druivenrassen een enorm kwalitatief potentieel hadden, iets revolutionairs dat hij zelden had geproefd en dat de toekomst er mooi uit zag. Wat wil je nog meer? Authentieke wijnen maken met respect voor de natuur, dat is precies wat ik altijd gewild heb. Maar ik had het nooit gekund zonder de hulp van mijn vrouw. Ze dacht dat we als gepensioneerden veel zouden gaan reizen. Verder dan de omgeving van Namur zijn we nooit geraakt. Toch is ze me altijd blijven steunen, zelfs financieel. Châpeau.”
Beloont hij haar dan nu door samen de wereld af te reizen, willen we weten. “Nee, vergeet het,” vertelt Philippe Grafé terwijl hij een lekker gekoelde Regent uitschenkt, “Ik vind reizen, zonnebaden of monumenten bezoeken maar niks. Op bezoek gaan bij een wijnboer waarvan je nog iets kunt bijleren, dat wil ik wel doen, dat is genieten (lacht). Trouwens, ik kan niet zomaar reizen. Ik moet nog regelmatig groepen rondleiden op Domaine du Chenoy!”

ENCADRE 2
Vino’s Hall of Fame
De titel Belgian Wine Personality of the Year wordt sinds 2009 uitgereikt aan een Belg die zich in de wijn wereld heeft onderscheiden. De laureaten:
2009 – Justin Onclin
2010 – Filip Verheyden
2011 – Alfred Bonnie
2012 – Carol Duval-Leroy
2013 – José Lemahieu
2014 – William Wouters
2015 – Jacques De Schepper
2016 – Eric Boschman
2017 – Jean-Marie Guffens
2018 – Philippe Grafé